Centrum Biologii Medycznej ul. Rokietnicka 8 sala 2008 (I piętro) |
Centrum Biologii Medycznej ul. Rokietnicka 8 sala 3018 (II piętro) |
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne ul. Przybyszewskiego 37A sala C |
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne ul. Przybyszewskiego 37A sala 2.09 (I piętro) |
Studium Wychowania Fizycznego ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”) |
Collegium Anatomicum ul. Święcickiego 6 sala Zakładu Anatomii Prawidłowej |
2 marca 2022 roku | |||||
Warsztat 1 Neuroobrazowanie w diagnozie neurologopedycznej mgr Zofia Twardochleb 15.00-17.15 |
|||||
3 marca 2022 roku | |||||
Warsztat 9 „Opiekuj się z Pokorą” – aktywizacja seniorów mgr Hanna Pokora 08.30-10.00 |
Warsztat 7 Wykorzystanie programu MÓWik 2.0 w terapii i życiu codziennym osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi mgr Ewa Grzelak 09.00-10.30 |
Warsztat 6 Żywa biblioteka: retrospektywny, autobiograficzny obraz zaburzeń mowy w relacji osoby chorującej na stwardnienie rozsiane dr Mirosława Cylkowska-Nowak dr Beata Jerzakowska-Kibenko 08.30-10.00 |
Warsztat 4 Zastosowanie wybranych ćwiczeń neuromotorycznych w pracy z dziećmi z uszkodzeniami i dysfunkcjami OUN mgr Jarosław Krasnodębski 09.00-10.30 |
Warsztat 5 Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego dr Jarosław Sobański dr Alicja Sroka 09.30-11.00 |
|
Warsztat 8 Biofeedback w nowoczesnej rehabilitacji. Jego wpływ na motywację, procesy poznawcze oraz finalne rezultaty mgr Michał Kraul inż. Paweł Drabiński 10.45-11.45 |
Warsztat 3 Jak zdrowieje młody mózg? Dynamika ustępowania zaburzeń ruchowych, poznawczych i komunikacyjnych po incydencie neurologicznym mgr Kamila Bigos dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS 10.15-11.45 |
||||
Warsztat 2 Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów za pomocą narzędzia C-Eye (cyberoko) mgr Anna Szubin mgr Agata Kusowska dr Magdalena Magierska-Krzysztoń 12.00-13.30 |
hall przed salą Senatu (parter) Warsztat 10 Musicon w rozwoju i terapii sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mgr Natalia Komar 10.30-12.30 |
mgr Zofia Twardochleb
AFA-MED
Neuroobrazowanie w diagnozie neurologopedycznej
Neuroobrazowanie odgrywa istotną rolę w diagnostyce funkcji kory mózgowej dzieci i dorosłych pacjentów z uszkodzeniami mózgu. Pozwala na różnicowanie w diagnozie różnorodnych zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego, a zwłaszcza w diagnozie neurologopedycznej. Celem warsztatu jest zaprezentowanie możliwości wykorzystania neurobrazowania w pracy neurologopedy. Warsztaty będą w dużej mierze nawiązywały do studiów przypadku pacjentów.
Czas trwania warsztatu: 135 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Centrum Biologii Medycznej, ul. Rokietnicka 8, sala 2008 (I piętro)
mgr Anna Szubin
mgr Agata Kusowska
dr Magdalena Magierska-Krzysztoń
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy EMEDEA w Poznaniu
Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów za pomocą narzędzia C-Eye (cyberoko)
Omówienie możliwości wykorzystania narzędzia C-Eye – cyberoka w codziennej pracy neurorehabilitacyjnej. Terapia pacjentów z zaburzeniami neurorozwojowymi, neurologicznymi oraz chorobami neurodegenarycyjnymi. Praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem cyberoka.
Czas trwania warsztatu: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
mgr Kamila Bigos
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Jak zdrowieje młody mózg? Dynamika ustępowania zaburzeń ruchowych, poznawczych i komunikacyjnych po incydencie neurologicznym
Pogląd o tym, że człowiek rodzi się z określonym potencjałem, który może utracić, lecz nie może go rozwinąć, dawno już został zakwestionowany. Współczesne badania jednoznacznie wykazują, że mózg tworzy się i zmienia w ciągu życia, do późnej starości trwa reorganizacja funkcjonalna i strukturalna synaptycznych połączeń sieci neuronowych warunkowana zarówno czynnikami genetycznymi jak i środowiskowymi. Plastyczność mózgu ma charakter uniwersalny, co oznacza, że również w przypadku uszkodzenia tkanki mózgowej spontanicznie aktywizują się procesy naprawcze, obejmując wszystkie poziomy w strukturze i funkcji centralnego układu nerwowego (molekularny, synaptyczny, metaboliczny, morfologiczny, fizjologiczny, funkcjonalny, makrostrukturalny), które wsparte wielospecjalistyczną terapią decydują o poprawie sprawności chorego. Na warsztacie zaprezentowany zostanie przypadek 20-letniego mężczyzny, u którego w następstwie niezdiagnozowanej wcześniej wady serca doszło do nagłego i długotrwałego zatrzymania krążenia i asystolii. Pacjent przebywał najpierw w stanie śpiączki poreanimacyjnej, a po wybudzeniu rozpoznano u niego stan minimalnej świadomości z głębokimi zaburzeniami w sferze motorycznej, poznawczej i komunikacyjnej. W ciągu kolejnych czterech lat chory był poddawany wielospecjalistycznej systemowej terapii, której efektem jest spektakularna poprawa funkcjonowania pacjenta we wszystkich sferach.
Czas trwania warsztatu: 90 minut
Liczba uczestników: 25 osób
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala 2.09 (I piętro)
mgr Jarosław Krasnodębski
Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku
Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
Zastosowanie wybranych ćwiczeń neuromotorycznych w pracy z dziećmi z uszkodzeniami i dysfunkcjami OUN
Podczas warsztatu zostaną krótko omówione objawy i przyczyny niedojrzałości neuromotorycznej i przedstawione wybrane ćwiczenia z programu INPP. Niedojrzałość neuromotoryczna jest przedłużającym się nagromadzeniem odruchów pierwotnych występujących powyżej pierwszego roku życia oraz brak lub występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej wieku trzech i pół lat. W formie ćwiczeniowej zostaną zaprezentowane wybrane elementy programu INPP. Program ten jest oparty na naturalnych wzorcach ruchowych, które dziecko nabywa w pierwszym roku życia.
Czas trwania warsztatu: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”, parter)
dr Jarosław Sobański
dr Alicja Sroka
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego
Anatomia układu nerwowego stanowi fundament wiedzy logopedy i neurologopedy. Ugruntowana znajomość budowy i funkcji układu nerwowego pozwala na bardziej trafne i pewne stawianie diagnozy pacjenta oraz zaplanowanie skutecznej terapii. Celem warsztatu jest pogłębienie wiedzy z zakresu neuroanatomii z zastosowaniem unikalnej metody dydaktycznej uwzględniającej preparowanie anatomiczne. Warsztat dedykowany jest zarówno adeptom logopedii i neurologopedii, jak i praktykom o dużym doświadczeniu.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Collegium Anatomicum, ul. Święcickiego 6, sale Zakładu Anatomii Prawidłowej (I piętro, wejście po lewej stronie)
dr Mirosława Cylkowska-Nowak
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
dr Beata Jerzakowska-Kibenko
Szkoła Podstawowa w Murowanej Goślinie
Żywa biblioteka: retrospektywny, autobiograficzny obraz zaburzeń mowy w relacji osoby chorującej na stwardnienie rozsiane
Żywa biblioteka jest powszechnie stosowaną metodą oswajania tego, co nieznane i nie w pełni rozumiane. Kontakt z żywym człowiekiem pozwala nie tylko na rozwijanie wiedzy o jego problemie, ale również osiągnięcie perspektywy, do której często nie mamy dostępu – perspektywy pacjenta.
Celem warsztatu jest poznanie relacji osoby chorującej na stwardnienie rozsiane na temat występujących u niej zaburzeń mowy.
Czas trwania: 60-90 minut
Liczba uczestników: 15
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala 2.09 (I piętro)
mgr Ewa Grzelak
Wykorzystanie programu MÓWik 2.0 w terapii i życiu codziennym osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi
Podczas warsztatu zaprezentowany zostanie program do komunikacji AAC - MÓWik. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wybranymi funkcjami programu. Omówione zostanie również modelowanie (Aided Language Stimulation) jako podstawowa technika uczenia użycia narzędzia do porozumiewania się.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
mgr Michał Kraul
inż. Paweł Drabiński
ALREH Medical Sp. z o. o.
Biofeedback w nowoczesnej rehabilitacji. Jego wpływ na motywację, procesy poznawcze oraz finalne rezultaty
Możliwości wykorzystania biofeedbacku w rehabilitacji i neurorehabilitacji systemem activLife. Terapia pacjentów neurologicznych z chorobami neurodegeneracyjnymi oraz deficytami intelektualnymi. Wyniki badań prowadzonych na młodych osobach z niepełnosprawnością intelektualną. Praktyczne ćwiczenia w systemie activLife z fizycznym udziałem uczestników warsztatów.
Czas trwania: 60 minut
Liczba uczestników: 15
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
mgr Hanna Pokora
HPP Group sp. z o.o.
„Opiekuj się z Pokorą” – aktywizacja seniorów
Znane problemy – proste metody. Prezentacja pracy z seniorami z wykorzystaniem autorskich rozwiązań aktywizujących procesy poznawcze.
Czas trwania warsztatu: 60 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Centrum Biologii Medycznej, ul. Rokietnicka 8, sala 3018 (II piętro)
mgr Natalia Komar
M sp. z o.o.
Musicon w rozwoju i terapii sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Musicon to urządzenie edukacyjne i terapeutyczne wspierające rozwój dzieci na całym świecie. Narzędzie to daje możliwość polisensorycznego doświadczania i eksperymentowania, a dzięki sile muzyki uruchamia emocje i skutecznie zwiększa zaangażowanie.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają budowę i zasadę działania urządzenia Musicon oraz wezmą udział w zabawach i aktywnościach wykorzystywanych w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Warsztat przygotowano w oparciu o doświadczenia Programu „M-Terapia – innowacyjny zestaw terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami znoszący bariery w edukacji”, dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-202.
Czas trwania warsztatu: 120 minut
Liczba uczestników: 15
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, hall przed salą Senatu (parter)